Hoe borg ik de kennis binnen mijn organisatie

Herkent u dit?

  • “Hoe kan het toch dat ik dit iedere keer opnieuw moet uitleggen?”
  • “Geen probleem, we hebben het toch op papier staan!?”
  • “Ik heb het toch al drie keer verteld en nog leveren ze het verkeerd aan!
  • “Is het project dan niet in beheer genomen?”

Kennis borgen binnen organisaties is geen eenvoudige opgave. Werknemers komen en gaan en daarmee uw opgebouwde kennis ook. Daarbij gaat het niet alleen om inhoudelijke kennis. Juist de kennis rondom de procedures binnen uw organisatie zorgen ervoor dat de organisatie als een geoliede machine blijft lopen.

Door de jaren heen verlaten uw werknemers uw bedrijf en komen er nieuwe werknemers voor in de plaats. De eerste dag worden ze voorgesteld aan hun nieuwe collega’s en krijgen ze een mooie nieuwe werkplek met een startklare computer en wellicht een bosje bloemen met een welkomstkaartje. Iedereen is aardig en geeft aan dat uw nieuwe medewerker altijd vragen mag stellen als hij of zij ergens niet uitkomt.

Drie weken later…

De mailbox van de nieuwe medewerker, ze heet Marijke, toont 76 ongelezen mail, het bureau ligt vol met mappen en de todo lijst bevat ook nogal wat “af te handelen” zaken.Marijke is druk aan het telefoneren en schrijft ondertussen nog wat taken op die later op de todo lijst toegevoegd zullen gaan worden. Ja, de collega’s hadden aangegeven dat zij haar wel zouden helpen als ze ergens niet uitkwam, maar steeds als Marijke iets wilde vragen zaten die collega’s net in bespreking, of moesten een deadline halen waardoor het even niet zo goed uitkwam.

Marijke verzuipt…

De ICT Uitgever bouwt langdurige relaties op met haar klanten en weet zo precies hoe processen binnen de organisatie verlopen en met welke producten er gewerkt wordt. Training is belangrijk, zelfs noodzakelijk om uw geoliede machine door te laten lopen als een onderdeel in de machine vervangen wordt. De ICT Uitgever snapt dat en verzorgt incompany trainingen om u te helpen efficiënt verder te komen.

This entry was posted in Artikelen. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *